СамокоВест

За произхода и гроба на Паисий

Споделете ни в

отговор на самоковеца Любчо Луков на Цанко Живков от с.Кралев дол

 Длъжен съм да благодаря на уважавания г-н Живков за неговата благородна рецензия  на моята теза относно рожденото място и гроба на Паисий Хилендарски-бащата на нашето Национално Възраждане. С много ерудиция и приятелски тон, статията му е образец за джентълменско оспорване на събития от преди  300г.

  Тезата му е допустима, но не е основателна.

Казано на кратко, г-н Ц. Живков твърди, че  в гробницата от източната страна на черквата „Свети Никола“ в Самоков, в гроба на пра…дядо ми по майчина линия-поп Никола Гушльов е погребан също монах Паисий , но той не бил Паисий Хилендарски  /Възродителят/ защото:

1/ Възродителят бил толкова беден, че изобщо нямал пари да отиде до Йерусалим и да стане хаджия.

2/Паисий Хилендарски починал и бил погребан в гръцкото село Ампелино, сега квартал на Асеновград.

3/Паисий Хилендарски починал 1773г., , не 1798г., защото приживе понякога го болял стомах и имал главоболие и освен това г-н Живков нямал данни къде е пребивавал и с какво се е занимавал Възродителят  от 1773 до 1798г.

4/Твърденията по т.1,2 и 3 били истинни  и защото Паисий Хилендарски бил роден в неговото село Кралев дол, а аз съм бил доспеец.

Ще се опитам да възразя на така изложените мотиви.

 1/Паисий Хилендарски със сигурност не е бил изпосталял марксистко-ленински парий, който се е хранел с трева, брастувал е клони и коренища, облечен в дрипи, пълен с паразити и т.н.Първо защото свещениците и монасите тогава са били на върха на българската обществена стълбица, както в интелектуално, така и в материално отношение.Във всички тържествени случаи и празници, по една агнешка плешка е била за попа или манастира, при това от всяка къща в селото, отделно при венчавки, кръщенета и т.н. Към края на 1878г., а следователно и сто години по-рано, в България е имало 60 млн. овце и около 3 млн. население.Т.е. на човек средно по 20 овце, които годишно раждат поне по 20 агнета. Или средно на българин са се падали по около 500-600 кг агнешко месо годишно, отделно са се отглеждали десетки милиони кози, овце,свини, говеда, коне, домашни птици и т.н. Следователно на един българин  добивът  на месо е възлизал средно по около 3-4 кг дневно. Хладилни камиони не е имало.Част от добитъка се е продавал извън страната, но за добри жълтици. Според някои автори-и на руската армия през Освободителната война, при това на двойни и тройни цени. Та от цялото това изобилие на месо-средно по 3-4 кг на всеки неграмотен българин и вероятно толкова млечни продукти, най-знаещия- Паисий, ли е бил най-глупав, че да гладува като куче и за разлика от десетките, а може би и стотици хиляди българи, посетили Божи гроб, само той не е успял да го стори?

    Отделно от всичко това  манастирите са притежавали огромни земи и гори, голяма част от тях подарени им от самите султани, с единствената цел да държат по-здраво раята и клира  в ръцете си.Рилският манастир е притежавал/до национализацията/ почти половината западна Рила и земите около нея, виждал съм документите в централния държавен архив. Става въпрос за стотици хиляди  декари земи и гори.Манастирите са били толкова богати, че са помагали всячески и на останалата част от населението.А тези в Атон пък са били най-богати. Много по-представителен и полезен за църквата е монах или свещеник, който е хранен и облечен добре. Според Дарвин пътят за очовечаването на маймуната включва два фактора-трудът, но и употребата на месото за храна, защото то променя химическия състав на мозъка и рязко увеличава възможностите му.Не може да се задържиш на върха на обществената стълба, ако си по-глупав от другите.

2/Пътят от Света гора до Йерусалим с ветроход по море при попътен вятър тогава е бил 2-3 дни, много по-лесен и кратък, от колкото пеша или с кон/магаре, муле, каруца/ -по суша, а огромната турска военна флота в Средиземно море е поддържала ред.При това монасите от Света гора, както и от другите манастири в Османската империя несъмнено са водели и придружавали значителен брой християнски поклонници до Божи гроб, които са плащали и техните разноски.Повече от нормално е именно монасите от Светогорските манастири да са били хората, посещаващи най-често Йерусалим именно като водачи.

3/Според статия от г-жа Дженева, която  както и аз-не е от с.Доспей,а е директор  от Историческия музей в гр.Асеновград и е родена там, има предположение, че Паисий Хилендарски, който последните десетилетия от  живота си е живеел постоянно в гр.Самоков, минавайки близо до  с.Ампелино със свои придружители от Самоков, починал близо до селото.Но трупът му веднага е бил натоварен на мулето му  и придружителите му го откарали в Самоков, където бил погребан, защото такова е било предсмърното му желание и там са били неговите приятели, роднини и единоверци, за разлика от с.Ампелино-тогава изцяло гръцко село. Т.е. за ампелинци и Асеновград сега е чест даже обстоятелството, че може би Паисий е изпуснал  своята последна въздишка някъде там, но именно те и тогава и сега твърдят , че трупът му е откаран и погребан в Самоков. Възможно ли е г-н Цанко Живков, който е прочел хиляди страници за Паисий, да не е прочел ампелинската версия-според която Паисий умира близо до с.Ампелино, но  ампелинци и придружителите му натоварват трупа му на муле и го закарват в Самоков, където е погребан. Не е възможно да не я е чел, но вероятно се надява ние да не сме я чели.Но не бива да забравя, че  Самоков е „център на просветата“ и че някои самоковци могат днес да не ядат, но не и да не четат.

Защо трупът на Паисий е закаран и погребан точно в Самоков, ако ампелинската теза е вярна?

Вероятно защото е родом от тази община, голяма част от роднините му са там и е можел да общува с тях, както и със своите съидейници за освобождение от двойното робство, а като имаме предвид буйната македонска кръв на самоковци-почти всички са били такива. В последствие в  гроба на Паисий са погребани и други представители на Зографския род.

 За нас е важно, че е погребан в двора на нашата черква Свети Никола и ако президентът Плевнелиев не се бе уплашил да отпусне малко пари за радиовъглеродно датиране и ДНК-сравнение на останките в гробницата , до сега щяхме да сме приключили въпроса.Впрочем от евентуалния размер на „бедствието“ се уплашиха много мастити професори…Уплашиха се да не стане нещо като с реформите на Горбачов-вместо да укрепят, те катурнаха соца.

   Защо Паисий е пожелал да бъде погребан именно в гроба на прапра…дядо ми поп Никола Гушльов, дядо на поп Никола Гушльов-учител и наставник на самоковския закрилник Чакър войвода, както пише освободителят на Южна Добруджа и Добрич през 1916г., краискърският самоковец генерал-лейтенант Тодор Катранджиев в едноименната си

книга, издадена 1938г. И не преиздадена нито веднъж от тогава, единствено защото неговата пехотна дивизия, заедно с конната дивизия на генерал Колев при Добрич пленяват превъзхождащата ги многократно по численост 65-та руска армия, състояща се от две уж непобедими казашки дивизии, една сърбохърватска пехотна дивизия и огромен брой румънски части. Минути след освобождаването на Тутракан конната дивизия на ген.Колев получава заповед от главното командуване на българската армия, на кариер да обърне конете към Добрич, който – обкръжен от огромна армия руснаци и румънци,  ще падне всеки момент и населението му ще бъде изклано, заедно със бранещите го български войници, както се е случило с други селища в този район. Бог е бил с многострадалния български народ, макар и изнемогвайки,  Добрич все още се е държал. Конницата удря руснаци, румънци, сърби и хървати в гръб, а от вътре ги връхлита пехотата на генерал Катранджиев и опълчението от жени, ученици и старци,въоръжено с коси, ножове, брадви и мотики. Започва страшен кръвопролитен бой, шуртят кърви, часове наред просторът се тресе  от нечовешки рев.Нашите хора избиват половината окупатори, другите пленяват.

 А преди това лично руският цар осветява знамето на първия от тези полкове, когато той преминава Дунава в началото на войната, за да заграби свещена българска земя!

  След победата при Добрич това нашите превземат Букурещ, гонят остатъците от руската армия до р.Серет, където ги разбиват още веднъж и  вече съвсем уталожени, в Брест-Литовск по заповед на Ленин руснаците подписват позорния за тях  сепаративен мирен договор, с който капитулират безусловно, приемат всички условия на Централните сили  и напускат Антантата…

   В същата книга, за написването на която са ползвани и други исторически книги, описани в нея, авторът най-подробно описва чествуването в Самоков на празника Света Троица през 1844г.-1г. преди смъртта на Чакър войвода.На този ден в местността Яг-бунар, младият поп Михал, правнук на поп Никола, в чийто гроб е погребан Паисий и син на поп Никола-духовния учител и наставник на четата, с ръкописен брой на История Славянобългарска в ръка, чете най-вдъхновяващите цитати от нея и зове самоковци на борба против двойното турско-гръцко робство.Разбира се, след него думата вземат и най-просветените ученици от Самоков и говорят за миналото величие и бъдещото освобождение на българите.

  В същата книга са описани историческите многодневни боеве до Самоков  на българската армия през 1382г., предвождана от цар Иван Шишман на своя боен кон, против превъзхождащите турски сили.Цялото пълнолетно мъжко население на Самоков и околните села участвува в неравните битки.Най-на края, след многодневни свирепи боеве, царят е убит и войската му-победена…В безброй самоковски народни песни и предания са описани тези легендарни боеве, българската армия, смелост и турските зверства.Тях е чувал Паисий от дете и това е причината да ги припомни във великата си История. В коя песен или легенда от Банско или Кралев дол се споменава за Цар Иван Шишман? Кога и от къде там са разбрали, че българската държава е престанала да съществува? Имало ли е поне един грамотен човек там преди 300 години? Като се има предвид, че даже Благоевград е създаден от самоковски търговци под името Самоковска Джумая/Самоковски пазар/-едва ли./ Чух го преди 3-4г. по радиото от тогавашната директорка на Историческия музей в Благоевград./

  Очевидно за Отец Паисий е било чест да бъде погребан в Самоков в гроба на поп Никола, уважаван, просветен човек и достоен свещеник.Всъщност този мой прапра..дядо е родоначалник на много самоковски родове-поне десетина, не се наемам да ги изброя, защото може да са и повече,  може и да пропусна някой.

А защо Пеню Пенев е забранил да бъде погребан в родното си село Добромирка, Севлиевско, като  разбира се, тази презумпция е далече от аналог в случая?

4/Според Иван Орманджиев, Стилиян Чилингиров и други безспорни авторитети, „Историята“ има над 50 преписа. Ясно е, че са правени от различни автори и в различни населени места, за нуждите на различни български региони с различни диалекти и говори.

Книжовен език-еталон не е имало и всеки автор/преписвач/ се е изразявал както знае и може с цел да го разбират земляците му.Има данни, че Паисий е пребивавал и в самоковското село Яребковица на 45 км от Самоков, още повече говорът там е абсолютно сходен  с този в един от намерените преписи.

  Според проф.Бони Петрунова-зам. министър на културата и проф.Николай Овчаров, по време на многогодишния си престой в Самоков в края на своя живот, Паисий е посещавал и Кокалянския манастир, в който в момента със солидна финансова подкрепа от Столична община те извършват някои възстановки от онова време.

  За родно място на Омир претендират над 1000 гръцки и малоазиатски селища, след 2000г. така ще бъде и с Паисий у нас. Бог да пази България!

   Очевидно е наложително предлаганото от мене радиовъглеродно датиране на останките в гробницата на Паисий Хилендарски в двора на черквата „Свети Никола“ в Самоков да бъде направено, а ако се установят останки на човек, починал в края на юни 1798г., да се направи и ДНК сравнение с генетичен материал от  представители на Зографския род ,  от който Паисий произхожда.Президентът Плевнелиев обяви конкурс за откриване гроба на великия възрожденец, предложението ми до него има входящ номер от 2014г., но когато се разбра, че ще докажем и доспейския произход на Паисий, не произнесе повече нито дума.

За сега толкова от мене, г-н Живков.

 Любчо Луков от Самоков