СамокоВест

БНТ засне филм за Самоков – родното място на Паисий

Споделете ни в

Някога десет града спорели за родното място на Омир. А за родното място на Св. Паисий Хилендарски претендират три български общини. Безспорно най-достоверни са доказателствата в полза на Самоковска община. Самият Хилендарски монах пише във въведението на „История славянобългарска“: „и пришедъша ва Светьiе гори Афонские у епархiи Самоковскiие въ лъто 1745“, което от старобългарски ще рече – дошъл в Света гора Атонска от Самоковска епархия в 1745 година.

Филмът на БНТ е свързан с честването на 250-годишнината от написването на първата българска история. Кадрите ще бъдат излъчени на 19 юни – рождената дата на Паисий в предаването „Дискусионно студио”. Интервю за националната медия даде Иван Ненов, който посвети години в изследване живота на големия наш възрожденец и е един от най-сериозните защитници на тезата, че Паисий е роден в самоковското село Доспей. Пред камерите на БНТ застана и Христо Ярловски, който изнесе факти, че обявяването на Банско като родно място на авторът на „История славянобългарска“ от тогавашния Изпълнителен комитет на Политбюро е било продиктувано изцяло от политически съображения.

За телевизията градските управници заявиха, че Община Самоков няма да се откаже от претенциите си, тъй като историческите факти и другите доказателства потвърждават, че Отец Паисий е самоковец. Добре ще е и да не забравят, че благодарение на Иван Ненов, автор на книгите „Истината за родното място на Паисий Хилендарски” и „Самоковският препис на История славянобългарска”, Самоков притежава две обстойни изследвания, които доказват по безспорен начин, че родното място на Св. Паисий Хилендарски е самоковското село Доспей.

5 thoughts on “БНТ засне филм за Самоков – родното място на Паисий

  1. Чета редовно Вашите писания без автор. По повод горенаписаното: не Вие е коректна информацията, а 19 юни не е рожденият ден на Паисий Хилендарски. Проверете в интернет, там пише!

  2. НЕЩАТА СА СЕРИОЗНИ, НО АКО ПАИСИЙ МОЖЕШЕ ДА СЕ ВИДИ НА ПЛОЩАДА И В ДВОРА НА УЧИЛИЩЕТО КОЕТО НОСИ НЕГОВОТО ИМЕ, СИГУРНО БИ СЕ ВИДЯЛ „СТЕРЕО“ …

  3. Уважаема госпожо Митрева, тъй като няма достоверни данни за точната рождена дата на автора на „История славянобългарска“, 19 юни е определен като денят на преподобний Пасий Хилендарски. Тази подробност не е коментирана в статията, тъй като акцентът е върху родното място на отец Паисия, а не върху рождената дата.

  4. Г-жа Митрева е изключително ерудиран човек и всяка нейна дума е истина.Кореспондентите на в-к „Софийска правда“ и бившите политработници не трябва да съчиняват небивалици, а да четат и слушат.
    В Хилендарската хроника пише, че на 03-ти юли 1798г. в манастира дякон Марко донася от Самоков последните грошове, събрани от Паисий, който в последните години от живота си живее именно в Самоков.Най-краткият път от Самоков до Атон минава през Асеновград и са пресметнали, че той е трае около 2 седмици и така връщайки назад от 3-ти юли, се получава датата 19-ти юни 1998г.
    Не знам защо обаче никой от тези, които са интервюирани от БНТ, не е даже споменал предложеният от мене начин за категорично научно доказване както на гроба на Паисий, така и на рожденото му място.Ревност вероятно. През 2012г. б. президент Плевнелиев обяви конкурс за откриване гроба на Паисий.През 2014г. аз узнах за конкурса и изпратих писмено предложение до г-н Плевнелиев за следното:
    Гробът е в гробницата от изток на черквата „Свети Никола“ в Самоков.Да се направи радиовъглеродно датиране на всички останки в него и ако се установят такива на човек, починал около 19-ти юни 1998г., ДНК от тях да се сравни с ДНК от живи представители на Зографския род.Паисий е от него, а след настойчивата му молба пред синовете на поп Никола, е погребан именно в неговия гроб.Кой е поп Никола-за него също пише в Хрониката.Негов внук е друг поп Никола, лелинчото на Чакър войвода и духовен наставник на четата му. Поп Никола Гушльов-внук, имал двама синове-Миташ и поп Михал.Първият е родоначалник на рода Миташови/Тангото/ -на ул.“Баба Фота“ и др. А поп Михал е този, както е описано в „Чакър войвода“ от ген.Тодор Катранджиев, който на празника на Самоков-Света Троица през 1844г., държи остра реч в Лаго пред целия град в прослава на самоковеца Паисий Хилендарски и зове за борба против двойното робство-турско и гръцко.Този поп Михал е дядо на моя дядо по майчина линия Михал Николов Попмихайлов-учител, баща на майка ми-бивша учителка по история в самоковската гимназия.
    Старият поп Никола-в чийто гроб е погребан Паисий, вероятно е бил най-уважавания човек в Самоков, щом като Паисий толкова е желал да бъде погребан при него.Този поп Никола е родоначалник на десетки самоковски родове, в т.ч. и на рода Попхристови, от който ако не греша е и настоящия кмет Владимир Георгиев.Има доста общо в ръста, походката и осанката на мъжете -прапра..внуци на поп Никола…
    Та подадох аз предложението си до б. президент Плевнелиев, изпратиха ми вх. номер и толкова. Изглежда той се уплаши да не му се карат, ако се докаже, че не само гроба, а и родното място на Паисий е Самоков-с.Доспей.
    Но това, което предложих и предлагам е безапелационен начинза ликвидиране на споровете.Не 10, Ненов малко е чел, а хиляда населени места в Гърция и в Мала Азия претендират за родно място на Омир. Така ще бъде и с Паисий.
    След няколко дни отново ще публикувам задълбоченото си проучване, при което установих, че като се започне от К.Иречек, Раковски, Ботев/във в-к „Дунавска зора“/, като се мине през стотици други изследователи на Паисий и се стигне до учебниците по История за средния курс, категорична е тезата, че Паисий е роден до Самоков, а не другаде.
    Но даже и дилетантите, особено когато те са бивши партийни кореспонденти и политруци трябва да знаят, че знанието не идва с писане както мислят чукчите, а с четене.Чл.коресп. проф.Христо Христов в своя труд посветен на Паисий, публикуван 1972г.цитира първия самоковски препис на Историята:“ …Аз Алексий йерей Велкович Попович, преписах този препис в славней земли Македонстей, …в моето отечество и роден град Самоков, …по его уреждению/на Паисий/…Т.е. в присъствието на Паисий !
    Т.е. той категорично твърди, че Самоков е български град от Македония.Захари Зограф също подписва своите творения така: „Захари Зограф от Македонски Самоков“.Нашият народен език, ке-то, почти всички думи в народностния ни говор, традициите-всичко това е македонско. Но тъпаните, решили да изкарат Паисий банскалия, не са знаели това. А властта в Самоков не от вчера е в ръцете на неграмотници от селата, които или не са знаели, че Самоков е град, населен с македонски българи или пък, изобщо не ги е интересувало чий ще бъде Паисий.Самоковски търговци са основали град Горна Джумая като Самоковска Джумая/Самоковски пазар/, чух го по радиото преди 2-3г. от тогавашната директорка на Историческия музей в Благоевград. А банскалии са от с.Гулийна баня, които са се изнесли на егрек в района на сегашно Банско.Не са били кадърни даже да си измислят име на селото, за това са почнали да го наричат Банско, толкова беден е бил речниковият им репертоар. Има няколко самоковски преписа на Историята и нито един бански.Е, кой ще е тоя, който няма да ощастливи родното си място ПОНЕ с един препис? Имало бански препис, ама бил изгубен. После за малко да бъде намерен, ама пак се изгубил…В сериозните писания за Паисий изрично пише, че в 1761г., когато Лаврентий става игумен на Хилендар, условията там за Паисий станали НЕЧОВЕШКИ и той БИЛ ПРИНУДЕН ДА НАПУСНЕ МАНАСТИРА. Ега ти брата, егати братското отношение.По скоро зверско. Историята той фактически написва в Зографския манастир.И защо се изгубиха тия софиянци и други, които твърдяха, че са правнуци на хаджи Вълчо от Банско и който през 1730г. става хаджия, след като публикувах многократно тезата си за научно доказване на родното място и гроба ?
    Каква е тая 25-30 годишна възрастова разлика между братя? Онзи пък радетел Цанко Живков от с.Кралев дол като узна за предложението ми до б. президент Плевнелиев започна да твърди, че Паисий умрял в Станимака/Асеновград/ и там бил погребан, но съвестни асеновградчани излязоха със статия/шефа на тамошния музей и още един, в т.ч. г-жа Дженева/, че …Паисий умрял около Станимака на път за Атон, но веднага придружителите му качили и вързали трупа му на муле и го откарали в Самоков, където бил погребан според волята му, изказана по-рано. От тогава Цанко Живков се умълча.
    Защо Ненов и Ярловски не са повдигнали пред БНТ въпроса за радиовъглеродно датиране и ДНК сравнение на останките в гроба до черквата „Свети Никола“? Това патриотизъм ли е ? Читателите ще преценят сами това !
    А г-жа Митрева има твърде ценни изследвания. В.т.ч. и на хрониките на Арие, според които цялото самоковско поле по турско време е било засадено с лозя и маслодайни рози…
    Любчо Луко

  5. В коментара ми да се чете 1798г., а не 1998.

Comments are closed.